معاون وزیر و رئیس مدارس غیردولتی نیز معتقد است باید از مدارس غیردولتی حمایت شود و ایجاد مدارس ارزان قیمت غیردولتی براساس آییننامه جدید و با استفاده از تسهیلات دولتی یکی از رویکردهای سازمان مدارس غیردولتی است. آنطور که روابط عمومی آموزش و پرورش نوشته، مرضیه گرد علت رعایت نکردن نرخ شهریه مصوب را غیرواقعی بودن شهریهها دانست.
او در حمایت آشکار از تخلفات مدارس غیردولتی گفته وقتی هیچ حمایتی از مؤسس صورت نگیرد، طبیعی است که مدرسه غیردولتی باید بتواند هزینههای خود را تامین کند. وزیر آموزش و پرورش نیز بارها بر لزوم حمایت از مدارس غیردولتی تاکید کرده است، خرید خدمات آموزشی مدارس غیردولتی طرحی است که فانی برای سود بیشتر این مدارس مطرح کرده است. براساس این طرح البته به بهانه کاهش تراکم، دانشآموزان مدارس دولتی به مدارس غیردولتی فرستاده خواهند شد. اکنون آیا مدارسی که شهریه چند میلیون تومانی میگیرند دانشآموزان یک میلیون و 400 هزار تومانی را میپذیرند یا دانشآموزان به مدارس بیکیفیت غیردولتی فرستاده خواهند شد.
آموزش تیراندازی و شنا به کودکان
امیرمؤمنان از پیامبر صلی الله علیه و آله چنین روایت میکند:روزی پیامبر اکرم به ابورافع که (می خواست ثروتش را در راه خدا انفاق کند)فرمود: کَیفَ بِکَ یا اَبارافع اِذا افَتَقرتَ.قالَ: اَفَلا اَتََقَدَّم ُفی ذلِکَ؟قال: بلی قال: ما لَکَ؟ قالَ: اَربَعُونَ اَلفاً وَ هِیَ لِهِ ل. قال:لا.اَعطِ بَعضاً و اَمسِک بَعضاً، وَ اَصلِح اِلی وُلدِکَ.قالَ اَوَّلُهَم عَلَینا حقّ کما لنا علیهم؟قال: نعم.حق الولد علی الوالد اَن یُعَلِّمَهُ کتاب الله،الرَّمَی و السِّباحة
تشویق کودکان به علم و دانش
روزی امام حسن مجتبی فرزندان خود را به همراه فرزندان برادر به نزد خویش فرا خواند و به آنها فرمود:
آموزش خواندن و نوشتن
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:امام صادق علیه السلام می فرماید:
آموزش ادب غذا خوردن به کودکان
امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند:
پرهیز از پرخوری
لقمان به فرزند خود فرمود:آموزش مسواک زدن
حضرت امام رضا علیه السلام از پدرانش چنین نقل می کند:
یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر در آزمون امسال شرکت کردهاند.
آزمون سراسری سال 1393 در پنج گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی به طور همزمان در روزهای 5 لغایت 7 تیرماه در 364 شهرستان و بخش مختلف کشور و 15 کشور خارجی برگزار خواهد شد.
نسبت حضور داوطلبان در این آزمون به ترتیب 59.04 درصد خانمها و 40.96 درصد آقایان است.
نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1393 براساس برنامه زمانی نیمه اول مردادماه بوده و نتایج نهایی این آزمون در نیمه دوم شهریورماه سال 1393 از طریق پایگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org اعلام خواهد شد.
باسمه تعالی العلیم العظیم
مقدمه
با احساس مسئولیتی که در جریان آموزش و پرورش ایران اسلامی در فرصت پس از انقلاب عزیزمان برایمان پیش آمد،ابتدا خدارا شاکریم که توفیق خدمت در این برهه تاریخی و این عرصه عظیم معنوی را فراهم فرمود که اگر لایق ادعای ایمان باشیم به مصداق "المومن،وفقه الله لکل خیر"، همه آنچه را داریم از او میدانیم و با او معامله می کنیم و بس.انشاءالله.
به مصداق تشکر از خداوند متعال تلاش خود را صرف نعمتهای تجارب و آموخته های خویش برای پیشبرد اوامر الهی می نماییم که رضای او در ارتقای سطح فهم و زندگی انسان ها قرار دارد ،لذا ضروری است به جایگاه کنونی مجموعه مدارس سلام نظری بیافکنیم و با مروری بر گذشته ، خط مشی آینده و اصول راهبردی آن را تأکید نماییم.
الف – آنچه گذشت
با گذشت ثلث قرن از فرصت تاسیس ،بازنگری و ایجاد راهکاری مناسب در عرصه تعلیم و تربیت مدارس(خصوصا شهر تهران)در دهه اخیر به ایجاد مدارس سلام همت گمارده شد.با حضور علاقه مندان ،شاگردان و دوستانی که گرد هم آمدند تا با بر هم نهی توانایی های خود به گسترش خدمات آموزشی و فرهنگی جوانان مولود پس از انقلاب اقدام نمایند.نیازهای تربیت اسلامی منبعث از ژرفای اندیشه امام (ره)و آموزه های انقلابی و درک شرایط اقلیمی،جغرافیایی و تاریخی کشور عزیزمان و تجربه تاسیس مدارس نمونه جنوب شهر ،سرمایه های اصلی ما در این راه به شمار می رفت.
اکنون در تیرماه 1391
پس از یک دهه گذشت از تاسیس مدارس سلام دست آورد هایمان را بر می شماریم:
1. تاسیس 14 دبیرستان دخترانه و پسرانه در تهران،تبریز و کرج.
2.تاسیس 3 واحد راهنمایی دخترانه و پسرانه در تهران.
3.تاسیس 4 واحد ابتدایی دخترانه و پسرانه در تهران.
(تبصره:تمام واحدهای فوق در املاک استیجاری و با امکانات لازم جهت آموزش مناسب تدارک شده اند و همه سخت افزار بر پایه شهریه مردمی و سرمایه گذاری موسسه بوده است و از هیچ امکان دولتی استفاده نشده است .)
4.تحت پوشش آموزشی آوردن قریب 4000 دانش آموز با استعداد و پرشور در سال جاری و فارغ التحصیلی بیش از 1000 نفر دانشجوی توانمند در عرصه علم و دانشگاه.
5.صرفه جویی هزینه عمومی دولت به میزان سالانه 80 میلیارد ریال از قبل حضور این مجموعه و آنهم با کیفیت و رضایتمندی بالا مردم.
6.کارآفرینی برای نزدیک به 300 نیروی تمام وقت و 400 دبیر پاره وقت.
7.همایش بزرگی از بهترین دبیران و مشاوران مجربی که در طول سالیان گذشته از فرصتهای به دست آمده توانمند گردیده اند و سرمایه ای ملی بحساب می آید.
8.تجارب مدیریتی گران بهای مدیران که با عبور از موانع دست و پاگیر شخصی و اجتماعی ،به وفاقی روز افزون نزدیک گردیده اند که ضمن یک کاری تیمی ،به منافع بلند مدت مجموعه که ضامن حفظ دست آوردهای کنونی فردی، جمعی و ملی است می اندیشند.
9.ایجاد حس اعتماد در مسئولین و خانواده و جوانان در حمایت مجموعه مدارس سلام از خواسته ها و پاسخگویی فراتر از مطالبات آموزشی آنان که استقبال روز افزون از ورود به مدارس بخوبی آن را نشان می دهد.
10.جمع آوری تجارب جهانی مدرسه داری در قالب بازدید ها و دیدارها و تحقیقات گسترده و بومی سازی حتی المقدور آنان در بهسازی مدارس با رویکرد ارزشهای ایمانی و ملی مان.
11. تاثیر گذاری عمیق در حرکت عظیم آموزش و پرورش ایران ،خصوصا رویکردهای بخش خصوصی در خلاقیت ها و پاسخگویی ها و روز آمد شدن ها و الگودهی برای برون رفت از انجماد و بوروکراسی غیر هدفمند.
12.تدوین نقشه استراتژی و نظام ارزیابی و بهبود عملکرد سازمان بر اساس سیستم های تعالی مدیریت و راه اندازی واحدهای پشتیبانی از انتقال تجارب و حفظ استاندارد های لازم و تدوین استراتژی توسعه کمی و کیفی براساس واقعیتها،قوانین دست و پا گیر دولتی و.....
ب – پیش رو
1.انسجام هرچه بیشتر سازمان گرداننده مدارس با ایجاد حس اعتماد متقابل و صداقت هرچه بیشتر بین مدیران ارشد که جلوه های آن روز افزون گردیده است.
2.ایجاد کارگروه های حرفه ای تر،منسجم تر و هدفمدار و نتیجه گرا در قالب کمیته های اجرایی تشکیلات گرداننده.
3.توسعه واحد (R & D) با رویکردهای کشف علل عقب ماندگی آموزش و پرورش ایران و استفاده هرچه بیشتر از تجارب کشورهای رو به توسعه و تجارب کشورهای توسعه یافته در ایجاد زیرساخت های آموزشی تضمین کننده توفیقات صنعتی ،مدنی و اجتماعی ایشان.
4.پیاده سازی طرح های زیر بنایی تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزشهای اللهی و دستاوردهای علمی ،بصورت عملیاتی و قابل کنترل و ارزیابی و اصلاح و بهبود،خصوصا از مقاطع ابتدایی.
5.توسعه نگرش و دانش مدیران و دبیران و آماده سازی همیت همکاری و نوآوری و مشارکت در رویکردهای جدید.
6.هدف مند کردن هزینه ها در راستای توسعه پایدار مدارس از نظر کمیت ،کیفیت و گسترش خدمات.
7.رفع موانع ذهنی بی مورد از دست اندرکاران قوانین و مقررات و همراه نمودن حداکثر آنان در رسالت های خطیری که به عهده گرفته ایم .باشد از فرصت این مجموعه عظیم ارزش گرا،برخواسته از متن انقلاب اسلامی و نیازهای مردم عزیز استفاده حداکثری برده شود.
8.توسعه مدارس به سطح شهرهای بزرگ با حفظ استانداردهای سلام با رویکردهای قانونی ممکن جهت ایجاد امکانات برابر برای همه استعدادهایی که از امکانات تهران محرومند.
9.ادامه روند جذب نخبگان و علاقه مند در امر تعلیم و تربیت ،خصوصا از فارق التحصیلان مدارس سلام و آموزش و سازماندهی آنان در حضور حرفه ای در مدارس و واحدهای پشتیبانی آنها.
قالَ علی (ع )لابنه حسنِ(ع) : إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کالأرضِ الخالیةِ ما ألقی فیها قَبِلَته
امام علی (ع) به پسرشان امام حسن (ع) فرمودند:
همانا قلب جوان مانند زمین خالی می باشد، آنچه در آن بیفتد آن را قبول می کند.
شاگردآیت الله بروجردی وعلامه طباطبایی نمونه زهد و تقوا بود. او که میتوانست با یک تلفن بازار تهران را به حرکت درآورد و سیل سرمایههای مادی را برای کارهای خیر جمع کند، خودش در سادهترین خانه زندگی میکرد و سادهترین لباس را میپوشید؛ اما مقید بود برای کادر مدرسه امکانات مناسب فراهم کند تا آنها مطمئن باشند و با توجه و دقت بیشتری کار کنند. ازمعلمان میپرسید: «شما چقدر نیاز دارید تا زندگی آرامی داشته باشید و بتوانید خوب کار کنید؟» و همان را تأمین میکرد؛ اما زندگی خودش بسیار ساده بود. تلاش میکرد غذای ناهارخوری مدرسه غذای مناسبی باشد؛ اما خودش غذای بسیار سادهای مثل نان و ماست میخورد.
یکی ازتوفیقاتش ، مراوده با"شیخ رجبعلی خیاط" بود
رساله اولیه آیت الله بروجردی، فهمش برای مردم مشکل بود، الفاظ عربی زیادداشت! مرحوم علامه کرباسچیان آن راروان نویسی کرد (بروزکرد)
وقتی رساله توضیحالمسائل را مینوشت، شخصی گفت: «در آخر باید این رساله را به امضای آقای بروجردی برسانید و شما نمیتوانید این کار را بکنید.» خیلی راحت جواب داد: «ما کار خودمان را میکنیم، شد، شد؛ نشد، نشد!» ولی برایش کاملا روشن بود و چنان در دل اطرافیان آقای بروجردی رفت و با آنها خلط پیدا کرد که خیلی راحت رساله را به امضای آقای بروجردی رساند. ایشان بر کاری که میخواست بکند حاکم بود.
از خدمات دیگر ایشان این بود که در سال 1335 برای اینکه طلاب به علوم روز آشنا شوند و بتوانند شبهات و اشکالات جدید را جواب دهند، از میان آنها گروهی را انتخاب کرد (مثل آقایان امامی کاشانی، مهدوی کنی، مصباح یزدی، مرتضی تهرانی،هاشمی رفسنجانی) و اینها را تهران برد و دروسی مثل فیزیک، شیمی، زبان و زیست شناسی برایشان گذاشت. این فکر تبدیل به فکر دیگر شد که دبیرستان تأسیس کند و دانشآموزان را از اول تا آخر مراقبت کند.
دکترعلامه مدرسی میگوید:
ما بعد از سالها تلاش" موسسه فرهنگی دکترمدرس"را تأسیس کرده بودیم که 500 شاگرد داشت، مجتمع بود، تادبیرستان/روزی او آمد منزلم! گفتم مرا چرا و چگونه انتخاب کرده ای؟
گفت: کتابی از تو بدستم رسید، مطالعه کردم(راهنمای نویسندگی) نشانیت را از چاپخانه گرفتم، گفتم این باید معلم مناسبی برای مدرسمان باشد
بالاخره من را مجاب کرد که مدرسه راتحویل کسی بدهم ودعوتش را لبیک بگویم، اما او راضی نبود که من با فکل و لباس خیلی شیک و کراوات سولکا و کفش کرم و... وارد مدرسه بشوم ،که اتفاقی افتاد (دزدهالباسم رابردند) و من بالباس ساده شروع بکار کردم
روزاول به او گفتم، با من بیاییدکلاس مرا معرفی کنید،گفت: در کلاس را بازکن برو داخل، اگر توانستی کلاس را اداره کنی موفقی !
فنون نویسندگی،هندسه،فیزیک درس میدادم
یکی از ویژگیهای علامه کرباسچی این بود که اگر میفهمید هر جایی معلمی توانا و متدین است می رفت دنبالش و نازش را می خرید و او را مشغول بکار میکرد تا حدی که مدرسه علوی از نظر کادر علمی همپای دانشگاه تهران بود
اگر معلمی اگر چه توانا بود ولی اعتقادات دینی لازم را نداشت، عذرش را میخواست!
ایشان در دبیرستان استادی دعوت کرده بود که شیمی درس بدهد. خود این شخص برای من نقل کرد که یک بار در کلاس گفتم: این روایت امام صادق(ع) در مورد مسواک از نظر علمی درست نیست. این مطلب به گوش آقای علامه رسید. بعد از کلاس مرا خواست و حقوق قراردادی یک سال مرا جلوی من گذاشت و گفت: «این مدرسه برای همین قال الصادقهاست، شما که اشکال تراشی میکنی، با هدف ما تطبیق ندارد.» من خیلی تعجب کردم که من تازه آمدهام، ایشان چطور حقوق یک سال مرا داد؟! آقای علامه گفت: این دبیر بعدها در آموزش و پرورش مسئولیتی پیدا کرد و به خاطر همین برخورد، هر کاری برای مدرسه علوی از دستش برمیآمد، سریع انجام میداد.
ایشان مرحوم روزبه را برای مدیریت دبیرستان پیدا کرده بود
سیدعلاءمیرمحمدصادقی: علامه خیلی مقید بود که هزینه ها و امکانات مدرسه از راه حلال تأمین شود و گرفتن پولهای شبهناک اجتناب میکرد، یکبار کارخانه ای را میخواستند بنام مدرسه کنند که ارزش هنگفتی داشت ولی در ان شبهه بود، که علامه نپذیرفت! میگفت: من به هیچ وجه راضی نیستم بچه مسلمانها را با پول شبهه ناک تربیت کنم.
مدرسه ازنظرمالی مشکل پیداکرده بود،علامه نمیخواست زیر بار منت هرکس و ناکسی باشد،شهیددکتربهشتی گفتند "نگران نباشید،مااین مشکل راحل میکنیم،آقای بهشتی صبحها می آمد در دفتر مدرسه می نشست، هر روز یکی ،دو نفر از اولیاء را دعوت میکرد و مشکلات مدرسه را میگفت وآنها تأمین کردند.
عدم ایجاد تنش با رژیم یکی از عوامل موفقیت مسؤلین مدرسه علوی بود
علامه سعی داشت درگیری بادولت نداشته باشد، میگفت: ما نباید درگیری مستقیم با نظام داشته باشیم تامدرسه بتواند کار خودش را بکند،حتی عکس شاه را در دفتر مدرسه نصب بود.
روزی مرحوم شالچیان به علامه اعتراض کرد! این چیه بالا زده ای! اوجواب داد: این جوازکسب است
ساواک به عناوین مختلف به مدرسه علوی فشار می آورد اما علامه سعی میکرد با آنها مدارا کند و آنها هم کوتاه می آمدند، اگر او با ساواک مقاومت میکرد مدرسه را می بستند همانطور که مدرسه رفاه رابستند تا بعد از رایزنیهای مداوم فقط مجوز دبستان رفاه رادادند
نتیجه خدمات ایشان را در مدیران کنونی بسیاری از مدارس، دستگاههای حکومتی و شرکتهای خصوصی شاهد باشیم. پرورش یافتگان مدرسه علوی تحت مدیریت این شخصیت بزرگوار فرا گرفتهاند
مزار این راد مرد در قم ، جوار حرم حضرت معصومه (س) ، در قبرستان نو ، جنب آرامگاه شادروان رضا روزبه می باشد
.