حامد امراللهی

مدرس عربی کنکور - مؤسس بانک کتاب «اَلو کتاب تهران» - تخفیفی ترین سایت فروش کتاب «www.aloketabtehran.com»

۱۲ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

دور زدن قانون شهریه مدارس غیردولتی با سوء استفاده از انجمن اولیا و مربیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

حمایت از راه اندازی مدارس غیر دولتی ارزان

مدارس ارزان قیمت و معتبر غیردولتی راه‌اندازی می‌شود، این رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش برای حمایت جدی از گسترش مدارس غیردولتی در کشور است.

 معاون وزیر و رئیس مدارس غیردولتی نیز معتقد است باید از مدارس غیردولتی حمایت شود و ایجاد مدارس ارزان قیمت غیردولتی براساس آیین‌نامه جدید و با استفاده از تسهیلات دولتی یکی از رویکردهای سازمان مدارس غیردولتی است. آنطور که روابط عمومی آموزش و پرورش نوشته،‌ مرضیه گرد علت رعایت نکردن نرخ شهریه مصوب را غیرواقعی بودن شهریه‌ها دانست.

او در حمایت آشکار از تخلفات مدارس غیردولتی گفته وقتی هیچ حمایتی از مؤسس صورت نگیرد، طبیعی است که مدرسه غیردولتی باید بتواند هزینه‌های خود را تامین کند. وزیر آموزش و پرورش نیز بارها بر لزوم حمایت از مدارس غیردولتی تاکید کرده است، خرید خدمات آموزشی مدارس غیردولتی طرحی است که فانی برای سود بیشتر این مدارس مطرح کرده است. براساس این طرح البته به بهانه کاهش تراکم، دانش‌آموزان مدارس دولتی به مدارس غیردولتی فرستاده خواهند شد. اکنون آیا مدارسی که شهریه چند میلیون تومانی می‌گیرند دانش‌آموزان یک میلیون و 400 هزار تومانی را می‌پذیرند یا دانش‌آموزان به مدارس بی‌کیفیت غیردولتی فرستاده خواهند شد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

دردسرهای ثبت نام در مدارس پایتخت

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

نسل جدید، نسل «شاید» است و در برابر «باید»ها جبهه می گیرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

اهل بیت چه مواردی را تأکید داشته اند تا به فرزندان آموزش دهیم ؟

آموزش تیراندازی و شنا به کودکان

امیرمؤمنان از پیامبر صلی الله علیه و آله چنین روایت میکند: 
عَلِّمُوا اَولادَکُم السِّباحَة وَ الرِّمایة
فرزندان خود را شنا و تیراندازی تعلیم دهید. (وسائل الشیعه-جلد 15- ص 194)

 

روزی پیامبر اکرم به ابورافع که (می خواست ثروتش را در راه خدا انفاق کند)فرمود: کَیفَ بِکَ یا اَبارافع اِذا افَتَقرتَ.قالَ: اَفَلا اَتََقَدَّم ُفی ذلِکَ؟قال: بلی قال: ما لَکَ؟ قالَ: اَربَعُونَ اَلفاً وَ هِیَ لِهِ ل. قال:لا.اَعطِ بَعضاً و اَمسِک بَعضاً، وَ اَصلِح اِلی وُلدِکَ.قالَ اَوَّلُهَم عَلَینا حقّ کما لنا علیهم؟قال: نعم.حق الولد علی الوالد اَن یُعَلِّمَهُ کتاب الله،الرَّمَی و السِّباحة
ای ابو رافع، زمانی که فقیر شوی چه خواهی کرد؟ ابورافع گفت: عرض کردم آیا در انفاق پیشی بخویم؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:آری،بفرست.سپس فرمود: دارایی ات چقدر است؟ عرض کردم: چهل هزار و همه اش را در راه خدا می دهم. پیامبر فرمود: نه چنین نکن،بلکه قسمتی از آن را در راه خدا انفاق کن و قسمتی دیگر را نگه دار و خرج فرزندان خود کن.ابورافع پرسید؟ آیا همان گونه که ما بر آنها حق داریم آنها هم بر ما حقی دارند؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: حق فرزند بر پدر آن است که او را با کتاب خدا آشنا سازد و تیراندازی و شنا به او بیاموزد.(کنز العمال- جلد 16- ص 444)

 

تشویق کودکان به علم و دانش 

روزی امام حسن مجتبی فرزندان خود را به همراه فرزندان برادر به نزد خویش فرا خواند و به آنها فرمود:
اِنَّکُم صِغارُ قَومَ وَ یُوِشَکُ اَن تَکُونُواِ کبارَ قَومٍ آخَرین،فَتَعَلَمَّوُا العِلمَ، فَمَن لَم یَستَطِع مِنکُم اَن یَحفِظَهُ فَلیَکتُبُه وَ لِیَضَعَهُ فی بَیتِهِ
شما کودکان جامعه امروزید و به زودی بزرگان جامعه فردا خواهید شد.پس دانش بیاموزید و هر یک از شما که نمیتواند د رکلاس درس مطالب را حفظ کند پس آنرا بنویسید و در خانه نگهداری کنید.(تا در موقع لزوم به آنها مراجعه کند) (بحار الانوار-جلد 1- ص 110)

 

 

آموزش خواندن و نوشتن

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
مِن حِقّ الوکَدِ عَلی والِدِه ثَلاثَةٌ یُحَسِّنَ اسمَهُ و یُعَلِّمهُ الکِتابَةَ وَ یَزَوِّجَهُ اِذا بَلَغَ
سه حق از حقوقی که فرزند به گردن پدر دارد این است که: 1) نام خوبی برایش انتخاب کند- 2)نوشتن یادش دهد- 3) پس از بلوغ زمینۀ ازدواج او را فراهم کند.
 (وسائل الشیعه- جلد 15- ص 200)


امام صادق علیه السلام می فرماید:
کانَ فیما وَعَظَ لقمانُ ابنَهُ اَن قالَ لَهُ: یا بُنَیَّ اِجعَل فی اَیّامِکَ وَلَیالیکَ وَساعاتِکَ نَصیباً لَکَ فی طَلَبِ العِلمِ،فَاِنَّکَ لَن تَجِدَ لَهُ تَضییعاً مِثلَ تَرکِهِ
توصیه لقمان به فرزندش: فرزندم! در روزهای و شب ها و ساعاتت سهمی قرار ده که در آن علم و دانش بجویی،زیرا هیچ از دست رفته ای همانند از دست رفتن علم و دانش نیست.(بحارالانوار- جلد 13- ص 415)

 

آموزش ادب غذا خوردن به کودکان

امام صادق علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند:
ما مِن رَجُلٍ یَجمَعَ عیالَهُ و یَضَیَع مائدةً بَینَ یَدَیه یُسَمّی وَ یُسَمُّونَ فی اَوَّلِ الطّعامِ وَ یَحمَدوُنَ اللهَ عَزَّوَجَلَّ فی آخِرِه فَتُرفَعُ المائِدَةُ حَتّی یُغفَرُلَهُم 
مردی که خانواده خود را هنگام غذا خوردن بر گرد سفره می نشاند و غذایی پیش روی خود می گذارد و در آغاز غذا خوردن نام خدا را می برد و آنان هم خدا را یاد می کنند و در آخر نیز خدا را حمد و سپاس می گویند،و چون سفره جمع شود، مشمول آمرزش و غفران الهی قرار می گیرند.(وسائل الشیعه- جلد 16- ص 515)


اصبغ نباته گوید:
امیرمؤمنان به فرزند خود امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:
اَلا اُعَلِّمُکَ اَربَعَ حِضالٍ تَستَغنی بِها عَنِ الطِّبِّ؟ قالَ: بَلی،لا تَجلِس عَیََ الطَّعامِ اِلّا وَ اَنتَ جائِعٌ، وَ لاتَقُم عَنِ الطَّعامِ اِلّا وَ اَنتَ تَشتَهیه،وجَوِّد المَضغَ وَ اِذا نِمتَ فَاَعرِض نَفسَکَ عَنِ الخَلاءِ
 فرزندم! آیا به تو چهار چیز یاد ندهم که با عمل به آنها از دارو و درمان بی نیاز شوی؟ امام حسن پاسخ داد: بله، حضرت علی علیه السلام فرمود: هیچ گاه بر سر سفره ی غذا منشین مگر آنکه گرسنه باشی و از سر سفره غذا بلند مشو! مگر آنکه هنوز به غذا میل داشته باشی و غذا را خوب بجو و هرگاه خواستی بخوابی، پیش از آن به دستشویی برو.(مجموعه ورام- ص 73)

 

پرهیز از پرخوری

لقمان به فرزند خود فرمود:
یا بُنَیَّ اِذا امتَلَأَتِ المِعدَةُ نامَت الفِکَرةُ، وَ خَرِسَتِ الحکمةُ، وَ قَعَدَتِ الاَعضاءُ عَنِ العِبادةِ 
فرزندم! چون معده از غذا پر شود، اندیشه فرو می خوابد و از کار می افتد و زبان حکمت گنگ می شود و اعضای بدن از عبادت باز می ماند.(مکارم الاخلاق- ص 153)

 

آموزش مسواک زدن

حضرت امام رضا علیه السلام از پدرانش چنین نقل می کند:
اِنَّ الحُسَینَ بنَ عَلی قال: کان اَمیرُالمؤمنینَ یَأمُرنا اِذا تَخَلّلَنا اَن لا نَرِ بَ الماءَ حَتّی نَتَمَضمَضَ ثَلاثاً
امام حسین علیه السلام فرمود: پدرم امیرالمونان به ما دستور می داد که : هرگاه مسواک کردیم آب ننوشیم، مگر آنکه اول سه بار مضمضه کنیم.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
حامد امراللهی

کنکور 93

یک میلیون و 31 هزار و 322 نفر در آزمون امسال شرکت کرده‌اند

آزمون سراسری سال 1393 در پنج گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی به طور همزمان در روزهای 5 لغایت 7 تیرماه در 364 شهرستان و بخش مختلف کشور و 15 کشور خارجی برگزار خواهد شد

نسبت حضور داوطلبان در این آزمون به ترتیب 59.04 درصد خانمها و 40.96 درصد آقایان است.

نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1393 براساس برنامه زمانی نیمه اول مردادماه بوده و نتایج نهایی این آزمون در نیمه دوم شهریورماه سال 1393 از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org اعلام خواهد شد.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

بیانیه راهبردی مجموعه مدارس سلام



باسمه تعالی العلیم العظیم

بیانیه راهبردی مجموعه مدارس سلام

مقدمه

با احساس مسئولیتی که در جریان آموزش و پرورش ایران اسلامی در فرصت پس از انقلاب عزیزمان برایمان پیش آمد،ابتدا خدارا شاکریم که توفیق خدمت در این برهه تاریخی و این عرصه عظیم معنوی را فراهم فرمود که اگر لایق ادعای ایمان باشیم به مصداق "المومن،وفقه الله لکل خیر"، همه آنچه را داریم از او میدانیم و با او معامله می کنیم و بس.انشاءالله.

به مصداق تشکر از خداوند متعال تلاش خود را صرف نعمتهای تجارب و آموخته های خویش برای پیشبرد اوامر الهی می نماییم که رضای او در ارتقای سطح فهم و زندگی انسان ها قرار دارد ،لذا ضروری است به جایگاه کنونی مجموعه مدارس سلام نظری بیافکنیم و با مروری بر گذشته ، خط مشی آینده و اصول راهبردی آن را تأکید نماییم.

 

الف – آنچه گذشت

با گذشت ثلث قرن از فرصت تاسیس ،بازنگری و ایجاد راهکاری مناسب در عرصه تعلیم و تربیت مدارس(خصوصا شهر تهران)در دهه اخیر به ایجاد مدارس سلام همت گمارده شد.با حضور علاقه مندان ،شاگردان و دوستانی که گرد هم آمدند تا با بر هم نهی توانایی های خود به گسترش خدمات آموزشی و فرهنگی جوانان مولود پس از انقلاب اقدام نمایند.نیازهای تربیت اسلامی منبعث از ژرفای اندیشه امام (ره)و آموزه های انقلابی و درک شرایط اقلیمی،جغرافیایی و تاریخی کشور عزیزمان و تجربه تاسیس مدارس نمونه جنوب شهر ،سرمایه های اصلی ما در این راه به شمار می رفت.

 

اکنون در تیرماه 1391

پس از یک دهه گذشت از تاسیس مدارس سلام دست آورد هایمان را بر می شماریم:

1. تاسیس 14 دبیرستان دخترانه و پسرانه در تهران،تبریز و کرج.

2.تاسیس 3 واحد راهنمایی دخترانه و پسرانه در تهران.

3.تاسیس 4 واحد ابتدایی دخترانه و پسرانه در تهران.

(تبصره:تمام واحدهای فوق در املاک استیجاری و با امکانات لازم جهت آموزش مناسب تدارک شده اند و همه سخت افزار بر پایه شهریه مردمی و سرمایه گذاری  موسسه بوده است و از هیچ امکان دولتی استفاده نشده است .)

4.تحت پوشش آموزشی آوردن قریب 4000 دانش آموز با استعداد و پرشور در سال جاری و فارغ التحصیلی بیش از 1000 نفر دانشجوی توانمند در عرصه علم و دانشگاه.

5.صرفه جویی هزینه عمومی دولت به میزان سالانه 80 میلیارد ریال از قبل حضور این مجموعه و آنهم با کیفیت و رضایتمندی بالا مردم.

6.کارآفرینی برای نزدیک به 300 نیروی تمام وقت و 400 دبیر پاره وقت.

7.همایش بزرگی از بهترین دبیران و مشاوران مجربی که در طول سالیان گذشته از فرصتهای به دست آمده توانمند گردیده اند و سرمایه ای ملی بحساب می آید.

8.تجارب مدیریتی گران بهای  مدیران که با عبور از موانع دست و پاگیر شخصی و اجتماعی ،به  وفاقی روز افزون نزدیک گردیده اند که ضمن یک کاری تیمی ،به منافع بلند مدت مجموعه که ضامن حفظ  دست آوردهای کنونی فردی، جمعی و ملی است می اندیشند.

9.ایجاد حس اعتماد در مسئولین و خانواده و جوانان در حمایت مجموعه مدارس سلام از خواسته ها و پاسخگویی فراتر از مطالبات آموزشی  آنان که استقبال روز افزون از ورود به مدارس بخوبی آن را نشان می دهد.

10.جمع آوری تجارب جهانی مدرسه داری در قالب بازدید ها و دیدارها و تحقیقات گسترده و بومی سازی حتی المقدور آنان در بهسازی مدارس با رویکرد ارزشهای ایمانی و ملی مان.

11. تاثیر گذاری عمیق در حرکت عظیم آموزش و پرورش ایران ،خصوصا رویکردهای بخش خصوصی در خلاقیت ها و پاسخگویی ها و روز آمد شدن ها و الگودهی برای برون رفت از انجماد و بوروکراسی غیر هدفمند.

12.تدوین نقشه استراتژی و نظام ارزیابی و بهبود عملکرد سازمان بر اساس سیستم های تعالی مدیریت و راه اندازی واحدهای پشتیبانی از انتقال تجارب و حفظ استاندارد های لازم و تدوین استراتژی توسعه کمی و کیفی براساس واقعیتها،قوانین دست و پا گیر دولتی و.....

ب – پیش رو

1.انسجام هرچه بیشتر سازمان گرداننده مدارس با ایجاد حس اعتماد متقابل و صداقت هرچه بیشتر بین مدیران ارشد که جلوه های آن روز افزون گردیده است.

2.ایجاد کارگروه های حرفه ای تر،منسجم تر و هدفمدار و نتیجه گرا در قالب کمیته های اجرایی تشکیلات گرداننده.

3.توسعه واحد (R & D) با رویکردهای کشف علل عقب ماندگی آموزش و پرورش ایران و استفاده هرچه بیشتر از تجارب کشورهای رو به توسعه و تجارب کشورهای توسعه یافته در ایجاد زیرساخت های آموزشی تضمین کننده توفیقات صنعتی ،مدنی و اجتماعی ایشان.

4.پیاده سازی طرح های زیر بنایی تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزشهای اللهی و دستاوردهای علمی ،بصورت عملیاتی و قابل کنترل و ارزیابی و اصلاح و بهبود،خصوصا از مقاطع ابتدایی.

5.توسعه نگرش و دانش مدیران و دبیران و آماده سازی همیت همکاری و نوآوری و مشارکت در رویکردهای جدید.

6.هدف مند کردن هزینه ها در راستای توسعه پایدار مدارس از نظر کمیت ،کیفیت و گسترش خدمات.

7.رفع موانع ذهنی بی مورد از دست اندرکاران قوانین و مقررات و همراه نمودن حداکثر آنان در رسالت های خطیری که به عهده گرفته ایم .باشد از فرصت این مجموعه عظیم ارزش گرا،برخواسته از متن انقلاب اسلامی و نیازهای مردم عزیز استفاده حداکثری برده شود.

8.توسعه مدارس به سطح شهرهای بزرگ با حفظ استانداردهای سلام با رویکردهای قانونی ممکن جهت ایجاد امکانات برابر برای همه استعدادهایی که از امکانات تهران محرومند.

9.ادامه روند جذب نخبگان و علاقه مند در امر تعلیم و تربیت ،خصوصا از فارق التحصیلان مدارس سلام و آموزش و سازماندهی آنان در حضور حرفه ای در مدارس و واحدهای پشتیبانی آنها.  

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

روایت 2 - قلب جوان

قالَ علی (ع )لابنه حسنِ(ع) : إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کالأرضِ الخالیةِ ما ألقی فیها قَبِلَته

      امام علی (ع) به پسرشان امام حسن (ع) فرمودند:

      همانا  قلب جوان مانند زمین خالی می‏ باشد، آنچه در آن بیفتد آن را قبول می‏ کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

از مدارس حجاریان تا دانشگاه هاشمی و عارف

اخیرا تلاش‌هایی از سوی طیف تجدیدنظر طلب به منظور تسخیر فضای تعلیم و تربیت کشور صورت گرفته که طی چند روز گذشته و پس از اعلام آغاز به کار قریب‌الوقوع دانشگاه منتسب به نامزد انصرافی اصلاح‌طلبان، این فعالیت‌ها به اوج خود رسیده است. به همین بهانه و در این مقال برآنیم تا نگاهی موشکافانه بر نحوه نفوذ تدریجی تفکرات دگراندیشانه در مدارس و دانشگاه‌های کشور انداخته و سیر تاریخی آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
عرصه آموزش را می‌توان به مثابه کارخانه‌ای انسان‌ساز تشبیه نمود که نسل آینده و آتیه‌ساز هر ملتی را آماده حضور فعال و اثرگذار در اجتماع می‌کند.

شاید در نگاه نخست، صرف تربیت نیروی کار متخصص و ماهر، مسئولیت خطیر و مهم ارگان‌های آموزشی هر کشوری را کفایت کند اما ساده‌انگارانه خواهد بود اگر تصور کنیم که کار به همین نقطه ختم می‌شود. تحویل نیروی کار مجرب و آموزش‌دیده، اگرچه شرط لازم برای توسعه و پیشرفت کشور‌ها بشمار می‌رود ولی شرط کافی و ملزوم آن، اصلی اساسی به نام «تعهد» است.

اهمیت این موضوع زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم یکی از ریشه‌ای‌ترین محل‌های مناقشه میان نظام جمهوری اسلامی و نظام لیبرال دموکراسی غرب، جدال بر سر بکارگیری نیروی کار متعهد و متخصص یا تکنیسین‌هایی صرفاً تکنوکرات است.

اگرچه در نگاه آرمانی، تأمین همزمان دو مقوله تخصص و تعهد در نسل‌های آتی، ضروری به نظر می‌رسد اما قائل بودن اولویت و اصالت برای یکی از آنها، منشأ بسیاری از اختلافات و درگیری‌‌ها خواهد بود.

بعنوان مصداق، علم بما هو علم برای ماتریالیست‌های غربی ذی‌قیمت است و اما متقابلاً در مکتب اسلام به معنای اعم و جمهوری اسلامی به مفهوم اخص، کسب علوم زمانی ارزشمند است که انسان را به تعبد و خداشناسی رهنمون سازد که در غیر اینصورت، فراگیری آن جز گمراهی و ضلالت نخواهد بود.

در این بین تسّری شیوه تربیت مادی‌گرایانه نوجوانان و جوانان بالاخص در میان کشورهای جهان سوم به یکی از اولویت‌دارترین کارویژه‌های دولت‌های استثمارگر بدل گشت.

از اینجا بود که نهادهای بشردوستانه همچون سازمان ملل و سایر NGOهای به ظاهر عام‌المنفعه بواسطه دلارهای لایتناهی مستکبرین اروپایی و آمریکایی وارد کارزار شدند و در لفافه جهل‌زدایی و علم‌آموزی به ملل عقب مانده، نسل آینده‌ساز ایشان را به نوکران بی‌مزد و مواجب خویش تبدیل نمودند.

در تاریخ معاصر ایران نیز از این نمونه‌‌ها فراونند، تأسیس مدرسه‌های لاقید سفارتخانه‌های غربی در تهران پیش از انقلاب و حتی مدارس مختلط فرقه‌های ضاله‌ای چون بهائیت – که محمدرضا شاه معدوم نیز از جمله فارغ‌التحصیلان آن بود – را می‌توان در همین زمینه ارزیابی نمود.

از این روی بود که مستعمرین غربی می‌توانستند با سرمایه‌گذاری اندک و بی‌هیچ جنگ و خونریزی، با یک تیر چند نشان زنند و علاوه بر تغییر فرهنگ و هنجارهای هر کشور طی چند نسل، غربزدگانی را در دامان خویش بپرورند که تنها راه رستگاری را در قبله آمال باختران جست وجو کنند!

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اما این تلاش‌‌ها به شکلی زیرپوستی و نامحسوس استمرار پیدا می‌کند. دراواسط سالیان جنگ تحمیلی، پس از تشکیل اولین دانشگاه زنجیره‌ای خودگردان ایران یا همان «دانشگاه آزاد» به پیشنهاد شخص هاشمی رفسنجانی، این‌بار طرح تأسیس مدارس غیرانتفاعی از سوی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، پی‌ریزی و البته پیگیری می‌شود.

هاشمی رفسنجانی در کتاب "امید و دلواپسی" این‌گونه ذکرکرده: «روز 25 دی 64 صبح زود به مجلس رفتم و تا ساعت ده در دفترم کار کردم. در [جلسه] شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردم. درباره اجازه تأسیس مدارس توسط بخش خصوصی و گرفتن پول از شاگردان متمکن بحث شد...»

جالب آنکه تنها 3 سال بعد و در پنجم خردادماه 1367، قانون تأسیس مدارس غیردولتی به تأیید و توقیع رفسنجانی رسید و تقدیر بر آن بود که گام اولیه اجرایی نمودن این طرح نیز در دولت متبوعش برداشته شود. همزمان با روی کار آمدن دولت سازندگی  مسئولیت سیاست خصوصی‌سازی و تعدیل اقتصادی کارگزاران در حوزه آموزش بر گردن محمدعلی نجفی سنگینی کرد. در دوران این وزیر که اتفاقاً از بنیانگذاران اصلی حزب کارگزاران سازندگی نیز بحساب می‌آمد، مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی تأسیس گردید و در سیاست‌های مدیریتی و نظارتی بر مدارس بازنگری شد.

در این میان، مرحوم سعد [احمد] حجاریان – برادر سعید حجاریان (مشاور سیاسی محمد خاتمی) – از نخستین لبیک‌گویان به طرح تأسیس مدارس غیرانتفاعی بود.

سعد همسو با سیاست‌های دگراندیشانه برادرش سعید، که در آن هنگام مسئولیت معاونت سیاسی مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک دفتر رئیس جمهور وقت را عهده‌دار بود، در سال 72 دبیرستان «انرژی اتمی» را در امیرآباد تهران بنیان گذارد.

درست در همین بحبوحه است که سعد حجاریان به پیروی از اخوی تئوریسین خویش که در 19 آذرماه 1377 به خبرنگار روزنامه ایران اظهار داشته بود: «ما به دنبال حاکمیت یکپارچه هستیم و فتح سنگر به سنگر تا رسیدن به سنگر فرماندهی را در دستور کار قرار داده ایم.»، کلنگ‌زنی پروژه فتح سنگر به سنگر در مدارس کشور را آغاز کرد و همزمان با روی کار آمدن دولت اصلاحات، در سال 76 ایده مدارس هماهنگ و پس از آن در سال 79، مجموعه دبیرستان‌های «سلام» را پایه‌ریزی نمود.

گفته می‌شود علت نامگذاری مجموعه مدارس «سلام» به این مسمی، گرته‌برداری از نام روزنامه توقیفی "سلام" بوده است که اتفاقاً سعید حجاریان نیز از اعضای شورای سردبیری آن به شمار می‌رفت!   

به‌علاوه اینکه مجموعه مدارس سلام با در اختیار داشتن 21 مجتمع آموزشی دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف تحصیلی و تحت پوشش قرار دادن قریب به 4000 دانش‌آموز، هم اکنون به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های کادرسازی تجدیدنظرطلبان تبدیل شده است!

این درحالی‌است که با استناد به سایت رسمی اطلاع رسانی مدارس سلام، مدیران این آموزشگاه‌های زنجیره‌ای تاکنون چندین بار و با انگیزه استفاده و آگاهی از روش‌های مستعمل در نظام تعلیم و تربیت انگلستان، از سوی مالک این مدارس، عازم پادشاهی روباه پیر شده‌اند!

به‌علاوه، مجموعه آموزشگاه‌های «سما» را نیز می‌توان در زمره این قبیل مدارس زنجیره‌ای گنجانید. سازمان سما که در حکم شعب آموزش تحصیلات عمومی دانشگاه آزاد شناخته می‌شود، هم اکنون با در اختیار داشتن 643 باب مدرسه و 56هزار نفر دانش آموز، به بزرگ‌ترین امپراتوری آموزشگاهی کشور تبدیل شده است!

لازم است بدانیم مجموعه مدارس سما بنابر صلاحدید شخص عبدالله جاسبی (ریاست وقت دانشگاه آزاد) در سال 1370 و علی‌الظاهر به منظور جبران محدودیت‌های کمّی و کیفی در حوزه تعلیم و تربیت، به یاری وزارت آموزش و پرورش دولت سازندگی آمد و تاکنون نیز دست از این استمداد برنداشته است!

نکته جالب در این بین، پدیده بومی‌سازی فرار مغز‌ها از سوی این مدارس است بدین نحو که، این قبیل مدرسه‌‌ها با تبلیغات سرسام‌آور، برگزاری آزمون‌های استعدادیابی و گزینش از میان دانش‌آموزان با معدل‌های ممتاز، نه تنها بدون تحمل هیچ رنج و زحمتی، نتایج درخشان در المپیاد‌ها و کنکورهای سراسری را از آن خود می‌کنند بلکه با تحمیل عقاید و تفکرات تجددگرایانه خویش به نخبگان این مرز و بوم، آینده سیاسی‌شان را از حیث وابستگی عقیدتی و علقه فکری تولیدگران علم و دانشمندان آتیه ایران اسلامی به ایشان، تضمین می‌نمایند.

فارغ از بررسی بیشتر روند اثرگذاری جماعت اصلاح‌طلب بر مدارس سراسر کشور،  فعالیت‌های این گروه در فاز دانشجویی نیز تشدید شده و ایشان را برای پیگیری اهداف وامانده تجدیدنظرطلبی در محیط دانشگاهی، به تقلای بیشتری وا داشته است.

در این میان اخیراً موضوع اعطای مجوز به دانشگاه زیرمجموعه بنیاد امید ایرانیان وابسته به محمدرضا عارف، به یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه  دانشگاه تبدیل شده است.

در همین ارتباط، حمیدرضا عارف در گفت و گو با نشریه معلوم الحال "صدا"  درباره جزئیات تأسیس دانشگاه پدرش اظهار داشته است: «دکتر عارف به همراه عده‌ای دیگر موافقت اصولی برای تشکیل یک دانشگاه خصوصی دریافت کرده‌اند. ایشان سال 84 [مقارن با سال پایانی فعالیت دولت اصلاحات!] به همراه برخی دیگر از دوستانشان که همگی از اهالی علم و فرهنگ و حوزه هستند، اقدام به این کار کردند. همراهان آقای عارف در این امر؛ دکتر توفیقی، دکتر محمد فرهادی، دکتر خلیل عراقی، دکتر نصرت‌الله ضرغام، حجت‌الاسلام مجید انصاری و خانم دکتر مروج و دکتر شیرازی هستند. بعد از دریافت موافقت اصولی، زمینی در منطقه هشتگرد با اقساط 20ساله خریداری شد ولی چون توان مالی نداشتند و در 8سال گذشته شرایط هم مناسب نبود عملیاتش شروع نشد. البته لازم به توضیح است که یکی از عوامل توقف کار توجه به کیفیت کار است و این که در صورت تآسیس، دانشگاهی بین‌المللی بنیان گذاشته شود.»!

جالب اینجاست که اگر تلاشی از سوی معتقدین به اسلام و انقلاب در راستای تأسیس مدارس و دانشگاه‌های همسو با تعالیم اصیل نظام جمهوری اسلامی صورت پذیرد، آنچنان از سوی جناح تمامیت‌خواه و انحصارگرای خوشبین به غرب، تحت تاخت و تاز و هجمه‌های سنگین قرار می‌گیرد که گویی احداث این دست مراکز آموزشگاهی، ثلمه‌ای غیرقابل جبران به جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی کشور وارد خواهد آورد!

با وجود این شایسته است تا با جلوگیری از پیشروی طیف دگراندیش در فتح سنگرهای تعلیماتی کشور، مانع از انحراف بیشتر افکار نوجوانان و جوانان کشور شده و با پرورش نسلی متدین و معتقد، انقلابمان را از خطر استحاله درون ساختاری، مصون داریم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی

زندگینامه علامه کرباسچیان - بنیانگذار مدارس علوی تهران

شاگردآیت الله بروجردی وعلامه طباطبایی نمونه‌ زهد و تقوا بود. او که می‌توانست با یک تلفن بازار تهران را به حرکت درآورد و سیل سرمایه‌های مادی را برای کارهای خیر جمع کند، خودش در ساده‌ترین خانه زندگی می‌کرد و ساده‌ترین لباس را می‌پوشید؛ اما مقید بود برای کادر مدرسه امکانات مناسب فراهم کند تا آنها مطمئن باشند و با توجه و دقت بیشتری کار کنند. ازمعلمان می‌پرسید: «شما چقدر نیاز دارید تا زندگی آرامی داشته باشید و بتوانید خوب کار کنید؟» و همان را تأمین می‌کرد؛ اما زندگی خودش بسیار ساده بود. تلاش می‌کرد غذای ناهارخوری مدرسه غذای مناسبی باشد؛ اما خودش غذای بسیار ساده‌ای مثل نان و ماست می‌خورد.

یکی ازتوفیقاتش ، مراوده با"شیخ رجبعلی خیاط" بود

رساله اولیه آیت الله بروجردی، فهمش برای مردم مشکل بود، الفاظ عربی زیادداشت! مرحوم علامه کرباسچیان آن راروان نویسی کرد (بروزکرد)

وقتی رساله‌ توضیح‌المسائل را می‌نوشت، شخصی گفت: «در آخر باید این رساله را به امضای آقای بروجردی برسانید و شما نمی‌توانید این کار را بکنید.» خیلی راحت جواب داد: «ما کار خودمان را می‌کنیم، شد، شد؛ نشد، نشد!» ولی برایش کاملا روشن بود و چنان در دل اطرافیان آقای بروجردی رفت و با آنها خلط پیدا کرد که خیلی راحت رساله را به امضای آقای بروجردی رساند. ایشان بر کاری که می‌خواست بکند حاکم بود.

از خدمات دیگر ایشان این بود که در سال 1335 برای اینکه طلاب به علوم روز آشنا شوند و بتوانند شبهات و اشکالات جدید را جواب دهند، از میان آنها گروهی را انتخاب کرد (مثل آقایان امامی کاشانی، مهدوی کنی، مصباح یزدی، مرتضی تهرانی،‌هاشمی رفسنجانی) و اینها را تهران برد و دروسی مثل فیزیک، شیمی، زبان و زیست ‌شناسی برایشان گذاشت. این فکر تبدیل به فکر دیگر شد که دبیرستان تأسیس کند و دانش‌آموزان را از اول تا آخر مراقبت کند.

 دکترعلامه مدرسی میگوید:

ما بعد از سالها تلاش" موسسه فرهنگی دکترمدرس"را تأسیس کرده بودیم که 500 شاگرد داشت، مجتمع بود، تادبیرستان/روزی او آمد منزلم! گفتم مرا چرا و چگونه انتخاب کرده ای؟

گفت: کتابی از تو بدستم رسید، مطالعه کردم(راهنمای نویسندگی) نشانیت را از چاپخانه گرفتم، گفتم این باید معلم مناسبی برای مدرسمان باشد

بالاخره من را مجاب کرد که مدرسه راتحویل کسی بدهم ودعوتش را لبیک بگویم، اما او راضی نبود که من با فکل و لباس خیلی شیک و کراوات سولکا و کفش کرم و... وارد مدرسه بشوم ،که اتفاقی افتاد (دزدهالباسم رابردند) و من بالباس ساده شروع بکار کردم

روزاول به او گفتم، با من بیاییدکلاس مرا معرفی کنید،گفت: در کلاس را بازکن برو داخل، اگر توانستی کلاس را اداره کنی موفقی !

فنون نویسندگی،هندسه،فیزیک درس میدادم

یکی از ویژگیهای علامه کرباسچی این بود که اگر میفهمید هر جایی معلمی توانا و متدین است می رفت دنبالش و نازش را می خرید و او را مشغول بکار میکرد تا حدی که مدرسه علوی از نظر کادر علمی همپای دانشگاه تهران بود

اگر معلمی اگر چه توانا بود ولی اعتقادات دینی لازم را نداشت، عذرش را میخواست!

ایشان در دبیرستان استادی دعوت کرده بود که شیمی درس بدهد. خود این شخص برای من نقل کرد که یک بار در کلاس گفتم: این روایت امام صادق(ع) در مورد مسواک از نظر علمی درست نیست. این مطلب به گوش آقای علامه رسید. بعد از کلاس مرا خواست و حقوق قراردادی یک سال مرا جلوی من گذاشت و گفت: «این مدرسه برای همین قال‌ الصادق‌هاست، شما که اشکال‌ تراشی می‌کنی، با هدف ما تطبیق ندارد.» من خیلی تعجب کردم که من تازه آمده‌ام، ایشان چطور حقوق یک سال مرا داد؟! آقای علامه گفت: این دبیر بعدها در آموزش و پرورش مسئولیتی پیدا کرد و به خاطر همین برخورد، هر کاری برای مدرسه‌ علوی از دستش برمی‌آمد، سریع انجام می‌داد.

ایشان مرحوم روزبه را برای مدیریت دبیرستان پیدا کرده بود

سیدعلاءمیرمحمدصادقی: علامه خیلی مقید بود که هزینه ها و امکانات مدرسه از راه حلال تأمین شود و گرفتن پولهای شبهناک اجتناب میکرد، یکبار کارخانه ای را میخواستند بنام مدرسه کنند که ارزش هنگفتی داشت ولی در ان شبهه بود، که علامه نپذیرفت! میگفت: من به هیچ وجه راضی نیستم بچه مسلمانها را با پول شبهه ناک تربیت کنم.

مدرسه ازنظرمالی مشکل پیداکرده بود،علامه نمیخواست زیر بار منت هرکس و ناکسی باشد،شهیددکتربهشتی گفتند "نگران نباشید،مااین مشکل راحل میکنیم،آقای بهشتی صبحها می آمد در دفتر مدرسه می نشست، هر روز یکی ،دو نفر از اولیاء را دعوت میکرد و مشکلات مدرسه را میگفت وآنها تأمین کردند.

عدم ایجاد تنش با رژیم یکی از عوامل موفقیت مسؤلین مدرسه علوی بود

علامه سعی داشت درگیری بادولت نداشته باشد، میگفت: ما نباید درگیری مستقیم با نظام داشته باشیم تامدرسه بتواند کار خودش را بکند،حتی عکس شاه را در دفتر مدرسه نصب بود.

روزی مرحوم شالچیان به علامه اعتراض کرد! این چیه بالا زده ای! اوجواب داد: این جوازکسب است

ساواک به عناوین مختلف به مدرسه علوی فشار می آورد اما علامه سعی میکرد با آنها مدارا کند و آنها هم کوتاه می آمدند، اگر او با ساواک مقاومت میکرد مدرسه را می بستند همانطور که مدرسه رفاه رابستند تا بعد از رایزنیهای مداوم فقط مجوز دبستان رفاه رادادند

نتیجه‌ خدمات ایشان را در مدیران کنونی بسیاری از مدارس، دستگاههای حکومتی و شرکتهای خصوصی شاهد باشیم. پرورش یافتگان مدرسه‌ علوی تحت مدیریت این شخصیت بزرگوار فرا گرفته‌اند

مزار این راد مرد در قم ، جوار حرم حضرت معصومه (س) ، در قبرستان نو ، جنب آرامگاه شادروان رضا روزبه می باشد
.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد امراللهی